Raul Meel, Conceptualists, 2011-2016
Sala Raul Meel
Raul Meel è ospite d’onore della 2^ edizione (2015) della Biennale internazionale Di Carta.
Originario dell’Estonia, studia ingegneria elettrica all’Università di Tallin, che lo influenza molto nel modo di vedere e intendere l’arte, e fin da subito il suo lavoro tende al concettuale.
Meel è pittore, grafico, scultore, installatore e performer (in particolare con il fuoco), ma anche poeta visivo e sonoro. E’ stato uno dei primi artisti ad utilizzare la pittura serigrafica.
Alla fine degli anni Sessanta Meel interrompe gli studi universitari e inizia a frequentare i circoli sperimentali artistici e letterari in cui le sue dattilopoesie trovano buona accoglienza.
Negli anni Settanta Meel sviluppa una riflessione sull’universo, dedicando alcuni lavori alla memoria di Copernico e, tra il ‘73 e il ‘79, lavora alla grande serie Sotto il cielo. Questa divenne la più efficace rappresentazione dell’espansione cosmica nella cultura estone.
Nel lavoro creativo di Meel si possono riconoscere alcuni filoni paralleli:
Il primo ha a che fare con il linguaggio e la scrittura iconico-concettuale che, iniziato con la macchina da scrivere, è tuttora sviluppato su pc;
il secondo è incentrato sul principio di serialità e sul ricorso a formule e disegni tecnici e consente a Meel di creare rappresentazioni al contempo molto semplici e molto complesse.
Dalla fusione di questi due filoni ne sono sorti altri, basati su immagini astratte. Queste si distinguono per un uso ripetuto, regolare di un elemento visivo.
La biografia di Raul Meel è intrecciata con i temi che riguardano l’opposizione Est-Ovest. In quanto artista che ha partecipato illegalmente a mostre in Occidente, Meel è stato l’alfiere di un’arte non ufficiale. I suoi mezzi e i suoi metodi erano considerati una minaccia alle tradizioni artistiche ufficiali dell’allora Unione Sovietica. Gli fu precluso di far parte dell’Associazione degli Artisti Estoni, i suoi lavori non venivano acquistati, gli fu negata la possibilità di uscire dal Paese.
Diventò così un artista indipendente che per mantenersi faceva l’apicoltore.
Oggi Meel è uno dei più importanti rappresentanti dell’arte concettuale estone e della poesia concreta.
In seguito alla Biennale di Carta ha donato al Comune di Schio una serie di stampe e una straordinaria collezione di libri d’artista.
Nel 2017 è stata inaugurata al Museo Civico Palazzo Fogazzaro una sala a lui intitolata, in cui vengono esposte a rotazione le sue opere.
Per consultare il sito dell’artista: https://raulmeel.com
Ulteriori informazioni
LE PROSSIME MOSTRE DELL’ARTISTA
ÜLEMLAUL / SONG OF SONGS
9.03.2024 / 19.05.2024
Kunstihoone Lasnamäe paviljon, Tallinn
Dal 9 marzo al 19 maggio 2024 sarà aperta al pubblico ‘’Ülemlaul’’ (‘’Song of songs’’), a cura di Tamara Luuk, che vede la collaborazione dell’artista Raul Meel con Krzysztof Piętka, presso la Kunstihoone Lasnamäe paviljon di Tallinn (Estonia).
L’esposizione intreccia immagini, suoni e parole a formare un insieme terrificante e sublime allo stesso tempo, di coesistenza tra bene e male e tra bellezza e orrore.
Immortalando la visione dei due artisti nei confronti della vita stessa, le differenze d’età e di approccio artistico coabitano negli spazi della galleria, stimolandosi vicendevolmente.
Saatesõna näitusele “Ülemlaul”
Aastal 1941 sündinud ja alates seitsmekümnendatest rohkeid rahvusvahelisi tunnustusi pälvinud Raul Meel teadvustas end kunstnikuna 1960. lõpust ning on sestpeale tegutsenud nii pildi kui ka sõna, nii etendus- kui ka ruumikunstnikuna. Tema kujundite kasvatamise ja töömeetodeis on leitud vastavusi heliloomega. Kunstihoone näitusel on Meel esindatud kahe konkreetse luuletuse pildireaga: sõnapiltide valikuga „Saalomoni laulude laulust“ ja teosest „Они наши“ („Nemad meie“, ka „Palved“). Neis esitab ta visuaalsed nägemusvasted vana testamendi Saalomoni lauludele ja nopib välja Aleksandr Solženitsõni „Gulagi arhipelaagis“ esitatud sunnitöölaagrite nimed, pannes need vaikivate tunnistajatena inimeseks olemise vastuolulisust vaagima. Mõlemad pildisarjad (vastavalt 2008–2010 ja 1987–2018) on ilmunud mitmes versioonis, sh ka köidetuna.
„Arvan, et mu palveraamatu tekstide-piltide sirvija, vaataja ja lugeja võib nende mõjul uuesti teravalt tajuda hiiglasliku Gulagi meeletut ja arutut kuritegu, selle piiritu patu ikka veel hirmutavat, aegumatut süüdivust. Seal kannatanute ülekohtu ja piinade lunastamise ülesanne jääb tänase päeva empaatilistele inimestele. Mitte ainult Gulagis ei tehtud kurja. Kõik häda ja kannatus ja lunastus on meie, meie, meie …“ kirjutab Meel oma Gulagi-üllitist saatvas tekstis. Näitusele „Ülemlaul“ aga annab tänaseks vana ja tark mees, kunstnik Raul Meel kaasa apostel Pauluse sõnad: „Ent nüüd jääb usk, lootus, armastus, need kolm; aga suurim neist on armastus!“ (1. Korintlastele 13:13).
Aastal 1990 Oświęcimis sündinud, Katowice kunstiakadeemias maalikunsti erialal lõpetanud Krzysztof Piętka obsessiivne jäägitus holokausti teemaga tegelemisel on võrreldav Raul Meele peatumatu loomevõimega. „Minu reaalsustaju mõjutab oluliselt see konkreetne piirkond, kus ma elasin lapsepõlves ja elan praegugi. /…/ Kord läksime Brzezinka väljale, mis algab umbes 200 meetri kaugusel Birkenau „surmaväravast“ ning kõigest umbes 15 meetri kaugusel SS-vaatlustornist ja laagri vangikongi ümbritsevast okastraadist. See oli esimene kord, kui nägin Birkenau laagrit lähedalt,“ meenutab ta. Väikese poisi jaoks sarnanesid endise laagri hooned lossikompleksiga. /…/ Ma ei saanud aru, mis kohas ma elan. Alles 2010. aastal, kui olin 20-aastane, hakkasin endise Birkenau ala regulaarselt külastama. Uurisin endise laagri ala liitlasvägede 1944. aasta lennukifotodelt. Neil piltidel oli näha terve hävitustaristu ning samuti mu kodu. See oli minu jaoks tohutu šokk.“
Krzysztofi maalid, mida iseloomustavad lakoonilised, enamasti selgepiirilised vormid ja erksad värvid, võivad tunduda petlikult lihtsad. Siiski ei ole ükski toon jäetud segamata ning värvi intensiivsus voolab pidevalt nagu pulbitsev allikas, ujutades üle lilled, mida näitusel on rohkesti. Mõnikord toob see dünaamiline ülevool esile sarnasused elava liha ja luudega. Krzysztofi hämmastav produktiivsus lisab tema kunstiteekonnale veel ühe kihi. „Maalimine on minu jaoks omamoodi teraapia. See on terve mu elu, olen 13 aasta jooksul maalinud üle 800 maali,“ kirjutab ta oma portfoolios.
Hea ja kurja, kauni ja koleda, õudust ja ülevust tekitava koos ja sageli läbipõimunult kulgevale eksistentsile, mida mõlemad kunstnikud – Raul Meel ja Krzysztof Piętka – nende omavahelise vanuse, tunnustatuse ja kunsti tegemise viisi erinevustest hoolimata käsitlevad, ehitubki näituse „Ülemlaul“ sisuline telg.
Tamara Luuk, näituse kuraator
Introduction to the exhibition
Born in 1941 and garnering numerous international awards since the 1970s, Raul Meel discovered his identity as an artist in the late 1960s. Since then, he has been actively involved in creating both images and texts, and worked as both a performance and installation artist. His methods and image development have been likened to the composition of music. In the exhibition at Tallinn Art Hall, Meel will showcase two picture series inspired by specific texts: The Song of Solomon and Они наши (They Are Ours, also known as Prayers). In the first series he presents visual interpretations of the Old Testament’s Song of Solomon, while in the second, he selects names of forced labour camps mentioned in Alexander Solzhenitsyn’s Gulag Archipelago, transforming them into silent witnesses that prompt reflection on the contradictions of the human condition. Both series, spanning 2008-2010 and 1987-2018 respectively, have appeared in multiple versions, including bound formats.
“I believe that as the viewer and reader peruse the texts and images within my prayer book, they can, under their influence, keenly grasp the insane and senseless enormity of the Gulag once again – the still haunting, timeless culpability of this boundless sin. The responsibility to redeem the injustice and torment endured by those who suffered there falls upon the compassionate individuals of today. Evil deeds were not confined to the Gulag. All tribulations, suffering and redemption are intertwined with us, us, us…”, Raul Meel writes in the text accompanying his Gulag-themed work. Now an elderly and wise artist, he sums up the current exhibition with the words of Paul the Apostle: “So now faith, hope, and love abide, these three; but the greatest of these is love!” (1 Corinthians 13:13).
Krzysztof Piętka, born in Oświęcim in 1990 and a graduate of the Art Academy in Katowice with a degree in painting, mirrors Raul Meel’s relentless creativity through his obsessive exploration of the Holocaust. “I was greatly influenced in my perception of reality by the specific area where I lived as a child and continue to live today. /…/ Once we went to the field in Brzezinka, which is located about 200 meters from the Death Gate in Birkenau, and only about 15 meters from an SS watchtower and the barbed wire of the camp. That was the first time I saw the Birkenau camp up close,” he recounts. To a little boy, the buildings of the former camp resembled a castle. /…/ I didn’t understand the place I was living in. It wasn’t until I turned 20 in 2010 that I began regularly visiting the area of the former Birkenau. I explored the former camp area based on Allied photographs taken from an airplane in 1944. These images revealed the entire infrastructure of extermination, including my home. It was a tremendous shock for me.”
Krzysztof’s paintings, characterised by their laconic, mostly well-defined forms and vibrant colours, may appear deceptively simple. However, every single hue undergoes blending, and the paint’s intensity seems to flow ceaslessly, like a lively spring, inundating the numerous flowers in this exhibition. At times, this dynamic overflow evokes the likeness living flesh and bones. Krzysztof’s staggering productivity adds another layer to his artistic journey. “Painting is a kind of therapy for me. It is my entire life, I have painted more than 800 paintings over 13 years,” Krzysztof writes in his portfolio.
The essence of the Song of Songs exhibition lies in the shared exploration by Raul Meel and Krzysztof Piętka, despite their differences in age, recognition, and artistic approach, into the coexistence and interweaving of good and evil, beauty and ugliness, horror and sublimity.
Tamara Luuk, curator of the exhibition
https://www.kunstihoone.ee/en/programme/raul-meel-and-krzysztof-pietka-song-of-songs/